مشاوره حقوقی تلفنی

طلاق

همانگونه که عقد نکاح با صیغه عقد واقع میگردد، برای انجام طلاق نیز نیاز به صیغه طلاق و اجرای تشریفات آن است.

صیغه ی طلاق را چه کسی اجرا می کند؟

از آنجایی که طلاق ایقاعی است که مرد آن را انجام میدهد اجرای صیغه ی طلاق با مرد است . چون اکثرا علمی به صیغه ندارند، باید به کسی که در این کار مهارت دارد وکالت دهند که در عرف و رویه ی ما، عموما به سردفتر برای اجرای صیغه طلاق وکالت داده می شود و او به نیابت از مرد، صیغه ی طلاق را اجرا میکند.

به موجب ماده 37 قانون حمایت خانواده جدید، اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می‌گیرد.این ماده به ما اینگونه القا میکند که طلاق باید با حضور سردفتر انجام و ثبت گردد.اما ماده ی 49 همین قانون در مورد انجام طلاق بدون حضور سردفتر صحبت نموده است.در ماده 49 آمده است: "چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود." با استنباط از این ماده می توان فهمید در مواردی ممکن است که طلاق بدون گواهی عدم سازش و حکم دادگاه و بدون حضور سردفتر انجام شود.

شرایط صیغه طلاق

در مورد صیغه ی طلاق، قانون ما عربی بودن آن را الزامی نکرده است هر چند که این مبحث میان فقها اختلافی است.برخی فقها مانند آیت الله سیستانی معتقدند صیغه طلاق لزوما باید به زبان عربی باشد و برخی عربی بودن آن را ملاک نمی دانند.قانون مدنی ما در مورد عربی بودن صیغه طلاق از نظر دوم پیروی کرده است.در نتیجه صرف این که در صیغه طلاق الفاظی را به کار ببریم که صریح در طلاق باشد و به روشنی منظور را بیان کند کافی است.

قصد مرد نیز در مورد صیغه طلاق امری مهم و الزامی است.لذا در صورتی که مرد صیغه ی طلاق را به شوخی بگوید، یا معنی آن را نداند و بگوید و یا در صورت اجبار و اکراه بگوید، این طلاق باطل و فاقد اعتبار است.چرا که طلاق نیز امری حقوقی است و در هر امر حقوقی قصد و رضا شرطی اساسی است.

برای انجام صیغه ی طلاق، دو نفر مرد عادل باید طلاق را بشنوند تا طلاق به درستی واقع گردد.لذا در صورتی که این شرط اجرا نشود و دو نفر مرد عادل به عنوان شاهد حضور نداشته باشند، طلاق باطل است.ماده 1134 قانون مدنی دراین باره به صراحت مقرر داشته است: "طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد."با این شرط در انجام طلاق مانع ایجاد می شود و باعث می شود طرفین فرصت بیشتری برای تصمیم قطعی خود داشته باشند به علاوه این که با وجود دو شاهد عادل هنگام طلاق، در اصل طلاق اختلافی رخ نمی دهد و در صورت اختلاف هم با وجود دو شاهد این اختلاف حل خواهد شد.

آیا با سه بار تکرار صیغه طلاق، سه طلاق واقع می شود؟

نکته بعد در مورد صیغه ی طلاق آن است که با هر بار اجرای صیغه و تشریفات آن فقط یک طلاق انجام می شود.لذا مرد نمی تواند زنش را با اجرای یک بار تشریات طلاق سه طلاقه کند و این باور در عرف ما باوری غلط می باشد.

در صورتی که بخواهند دو یا سه طلاق واقع شود باید تمام مراحل را از سر بگیرند.این مراحل شامل شروع مجدد زندگی زناشویی، دریافت حکم دادگاه و گواهی عدم امکان سازش و اجرای تمامی تشریفات طلاق می باشد.در مورد صحت صیغه ای که به غلط با نیت سه طلاقه کردن زن واقع شده اختلاف نظر است.برخی فقها معتقدند چنین صیغه ای به طور کلی باطل است و در این حالت هیچ طلاقی واقع نمی شود. برخی دیگر می گویند با این صیغه، فقط یک طلاق واقع می شود.به هر روی با تکرار صیغه ی طلاق، امکان سه طلاقه و یا دو طلاقه کردن زن وجود ندارد.

برای مطالعه ی مبحث مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق کلیک کنید.

ثبت طلاق بعد از صیغه طلاق

پس از اجرای تشریفات طلاق، طلاق باید به طور قانونی ثبت گردد.ثبت طلاق شرط صحت و درستی طلاق نیست و قانونگذار ایران به جهت نظم دهی و ثبت احوال شخصیه افراد این امر را الزامی کرده است.این امکان وجود دارد که فردی طلاق را بدون ثبت در دفترخانه انجام دهد .در این صورت طلاق صحیح است اما در صورت عدم ثبت آن، مرد مرتکب جرم شده است زیرا ثبت طلاق وظیفه قانونی مرد است.ضمانت اجرای ثبت طلاق را ماده 49 قانون حمایت خانواده مقرر: کرده است که مرد ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. لذا عدم ثبت طلاق جرم است و مجازات کیفری در پی دارد.اما به جهت شرعی و قانونی طلاق در صورت عدم ثبت نیز واقع شده و صحت دارد.

 

در صورتی که در مورد نحوه ی اجرای صیغه ی طلاق سوال دارید، وکلای ما در وکیل سلام به شما پاسخ میدهند.هم چنین در تمام زمینه های حقوقی اعم از خانواده، حوزه چک، سفته، کار و کارگر، تامین اجتماعی، اموال منقول و غیر منقول(ملکی)، کیفری، فضای مجازی و دیوان عدالت اداری، وکلای ما با 35 سال سابقه حقوقی آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری به شما هستند.جهت دریافت مشاوره حقوقی و اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی - اسداله صداقت
درباره نویسنده

اسداله صداقت وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی قوه قضائیه و مدیر عامل موسسه حقوقی عدالت گستران صداقت به شماره پروانه وکالت 1017 ، دارای 35 سال سابقه در حوزه های مختلف حقوقی اعم از خانواده، حوزه چک، سفته، کار و کارگر، تامین اجتماعی، اموال منقول و غیر منقول(ملکی)، کیفری، فضای مجازی و دیوان عدالت اداری می باشد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی کلیک کنید
ارسال دیدگاه خود:
  • نظر خود را فارسی بنویسید.

  • نظرات خلاف قانون و با مضامین توهین، تهمت و ناسزا به مقامات ایران و ادیان و ... حذف می‏شوند.

قانون جدید مهریه
مقدار مهریه میزان مهریه می تواند هر مقدار باشد و قانون هیچ مقداری را برای آن تعیین نکرده است.قانون مدنی در ماده 1080 مقدار مهریه را به طرفین واگذار کرده است.عده ای از فقها نظری خلاف این دارند و معتقد
انواع مهریه
مهریه با توجه به شرایط بر سه نوع است : _مهرالمسمی _مهرالمثل _مهرالمتعه   در صورتی که احتیاج به مشاوره حقوقی برای مطالبه ی مهریه دارید کلیک کنید.مشاوره حقوقی مهرالسمی چیست ؟ مهریه ای که در
طلاق توافقی
در صورت بروز اختلاف بین زوج و زوجه و عدم امکان ادامه زندگی مشترک و اراده آنها جهت جدایی از یکدیگر چنانچه هر دو درخصوص مسائل حاشیه ­ای اختلافی نداشته و اراده آن ها جهت جدایی از یکدیگر قطعی بود
جضانت فرزند
طبق یک اصل کلی و قانونی حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی بر عهده مادر و از 7 سالگی تا سن بلوغ بر عهده پدر و از سن بلوغ به بعد بر اساس تصمیم طفل و اجازه دادگاه خواهد بود. طلاق توافقی همانگونه که نام آن مشخ
نفقه
 مرد وظیفه دارد در حد توان و متناسب با شأن و شخصیت زن منزل  مستقل تهیه کند و نفقه را نیز در حد شان زن پرداخت نماید اما اگر این منزل در حد شأن و شخصیت زن بود ولی سکونت زن در این منزل احتمال ض
طلاق
طلاق دو نوع است : 1- طلاق توافقی 2- طلاق غیر توافقی طبق آمار در حال حاضر بیش از 30 درصد از پرونده های تشکیل شده بابت طلاق در دادگستری درخواست طلاق توافقی است . دلیل این امر هم تسریع در رسیدگی و سر انج
درخواست طلاق زن
با توجه به قانون کشور ما و فقه اسلامی، طلاق از ایقاعاتی است که انجام آن توسط مرد امکان دارد.لذا زن امکان گرفتن طلاق را ندارد.اما از آنجایی که هر قاعده ای باید با منطق  سازگار باشد، قانونگذار و شا

مشاوره حقوقی